FCLFCLFCLFCL
  • FCL tilbyder
  • Inspiration
  • Projekter og samarbejde
  • Om FCL

Makerspace

    Home Makerspace

    Inspiration til at arbejde med læringsrum og makerspace

    Har I overvejet om jeres læringsrum bliver udnyttet godt nok, eller om der er brug for at tænke anderledes?

    Skolens læringsrum kan have stor indflydelse på elevernes udbytte af de pædagogiske og didaktiske valg der træffes i undervisningen. Derfor er det oplagt at undersøge læringsrummene og tænke kreativt i forhold til indretningen i relation til jeres pædagogiske visioner og ønsker. Både som en opgave for det pædagogiske personale, men også med et særligt fokus på at inddrage eleverne.

    Nedenfor kan du finde forskellige formater, som kan bruges på skolen med henblik på at pædagogisk personale sammen kan undersøge, udvikle og ændre læringsrummene på skolen.

    Har I, eller ønsker I at etablere et makerspace på jeres skole, kan I ligeledes finde inspiration til dette arbejde. Et makerspace er et særligt rum, man kan etablere som et kreativt læringsmiljø, hvor elever eksempelvis arbejder med teknologiforståelse, innovation, design og kreativitet.

    Nedenfor kan du finde mange konkrete idéer til undervisning i og med makerspace og formater, som kan bruges til at undersøge de makerspaces, man har eller drømmer om at have. Her kan du også dykke ned i erfaringerne fra et af vores Makerspace udviklingsarbejder i samarbejde med Fredensborg kommune.

    Inspiration til læringsrum

    Her er materialer I kan bruge i jeres arbejde med at udvikle jeres læringsrum på skolerne.

    Inspiration til makerspace

    Her er materialer I kan bruge i jeres arbejde med at udvikle jeres makerspace på skolerne.

    Læringszonerne i FCL

    Læringszonerne og indretningen af det fysiske rum i FCL giver rum til eksperimenterende læringspraksisser og udfordrer samtidig vores forestillinger om, hvad der kendetegner et godt undervisningslokale i dag.

    Læringszoner
    Læringszone-modellen

    Makerspace i Fredensborg

    Formålet med denne evaluering er at undersøge, hvordan deltagerne i dag oplever hvordan rum, pædagogik og teknologi bidrager til styrkelse af elevernes kreative og innovative kompetencer og teknologiforståelse. Hvad virker og hvad bøvler? Dertil belyser evalueringen også, hvordan makertilgangen manifesterer sig i implementeringen ude på skolerne og hvordan respondenterne i vores interviews har oplevet Future Classroom Labs kompetenceudviklingsindsats.

    Rapporten præsenterer en række perspektiver og skoleerfaringer med etablering og brug af makerspace til inspiration for andre, der ønsker at etablere et makerspace og skabe rum og kapacitet til arbejdet med kreative skabende elevprojekter med digitale og analoge teknologier.

    Evaluering af makerspace i Fredensborg

    Center for Undervisningsmidler
    Institut for Didaktik og Digitalisering

    Københavns Professionshøjskole

    Humletorvet 3
    1799 København V

    fcl-cfu@kp.dk

    Følg Future Classroom Lab

    Kontakt os her

    Københavns Professions Højskole
    CFU_Logo_02_Sekundær-Høj_Sort_CMYK
    • FCL tilbyder
    • Inspiration
    • Projekter og samarbejde
    • Om FCL
    FCL