FCLFCLFCLFCL
  • Mød FCL
  • Inspiration
  • Projekter og samarbejdspartnere
  • Publikationer
  • Kontakt
  • UK

Tektjek – NY

    Home Tektjek – NY

    TekTjek – Undersøgelser af teknologier

    Formålet med TekTjek er, at eleverne kommer til at arbejde med eksisterende teknologier og deres intentionalitet. Gennem en proces med spørgsmål inden for forskellige kategorier, undersøger eleverne teknologi. Tanken er, at det skal gøre dem mere bevidste om teknologier de omgiver sig med, og hvordan de påvirker os. Når de får bevidsthed om teknologiernes intentioner, og hvordan de påvirker os, kan de både bruge den viden i forhold til deres egen interaktion med teknologier, og de kan bruge deres viden, når de skal designe eller redesigne teknologier selv.

    Om Tektjek

    Formålet med TekTjek er, at eleverne kommer til at arbejde med eksisterende teknologier og deres intentionalitet. Gennem en proces med spørgsmål inden for forskellige kategorier, undersøger eleverne teknologi. Tanken er, at det skal gøre dem mere bevidste om teknologier de omgiver sig med, og hvordan de påvirker os. Når de får bevidsthed om teknologiernes intentioner, og hvordan de påvirker os, kan de både bruge den viden i forhold til deres egen interaktion med teknologier, og de kan bruge deres viden, når de skal designe eller redesigne teknologier selv.

    Teknologi

    At skabe bevidsthed om hvad teknologien kan, hvordan den virker og hvad den er bygget af. Både med hensyn til software og hardware. Hvordan teknologien behandler data, og hvad er er input og output.

    Formål

    At skabe bevidsthed om hvordan det er meningen teknologien skal bruges, hvem den er lavet til, og i hvilke situationer den kan bruges. Det handler også om hvad teknologien kræver af brugeren.

    Brug

    At skabe bevidsthed om hvad teknologien kan, hvordan den virker og hvad den er bygget af. Både med hensyn til software og hardware. Hvordan teknologien behandler data, og hvad er er input og output.

    Værdi

    At skabe bevidsthed om hvordan det er meningen teknologien skal bruges, hvem den er lavet til, og i hvilke situationer den kan bruges. Det handler også om hvad teknologien kræver af brugeren.

    Argument

    At skabe bevidsthed om hvad teknologien kan, hvordan den virker og hvad den er bygget af. Både med hensyn til software og hardware. Hvordan teknologien behandler data, og hvad er er input og output.

    Konsekvens

    At skabe bevidsthed om hvordan det er meningen teknologien skal bruges, hvem den er lavet til, og i hvilke situationer den kan bruges. Det handler også om hvad teknologien kræver af brugeren.

    Perspektivering

    At skabe bevidsthed om hvad teknologien kan, hvordan den virker og hvad den er bygget af. Både med hensyn til software og hardware. Hvordan teknologien behandler data, og hvad er er input og output.

    At skabe bevidsthed om hvad teknologien kan, hvordan den virker og hvad den er bygget af. Både med hensyn til software og hardware. Hvordan teknologien behandler data, og hvad er er input og output.

    Begrebsforklaring

    Med udgangspunkt i de kort der trækkes i”dialogspillet”, reflekteres over påstande, observationer eller erfaringer, man har i teamet. Formålet er at starte en dialog om, hvad der inden for de legende tilgange, interesserer teamet, og hvordan de med bevidste handlinger kan arbejde videre med disse i deres undervisning. Spillet kan spilles på mange forskellige måder, og man har også mulighed for selv at bidrage med egne kort, nye regler og andre versioner af spillet.

    Regler og vejledning til Dialogspillet
    Videovejledning til Dialogspillet

    Digitale teknologier

    Kan digitale teknologier være med til at understøtte en legende og eksperimenterende tilgang til læring?

    Digitale læremidlers muligheder

    Story Cubes

    Fortælleterninger

    IMG_6691

    Kaminhylden

    Sæt spot på jeres bedste oplevelser – placer dem på kaminhylden

    Mere om kaminhylden

    Ressourcer og henvisninger

    Scratch

    Et andet værktøj til at kode micro:bit’en i er Scratch.
    Scratch er verdens største kodefællesskab for børn, som introducere programmering via blokke. Her kan man bl.a. lave micro:bit’en om et en kontroller der styrer et spil via bevægelse.
    Læs mere på scratch.mit.edu/

    Scratch

    Scratch

    Center for Undervisningsmidler
    Institut for Didaktik og Digitalisering

    Københavns Professionshøjskole

    Humletorvet 3
    1799 København V

    fcl-cfu@kp.dk

    Følg Future Classroom Lab

    Københavns Professions Højskole
    CFU_Logo_02_Sekundær-Høj_Sort_CMYK
    • Mød FCL
      • Skræddersyet forløb Lab
      • Eksperimenterende tilgang
    • Find inspiration
    • Mød samarbejdspartnerne
      • Kulturinstitutioner og interesseorganisationer
      • Teknologipartnere
      • Skoler og kommuner
    • Debat
    • Kontakt
    • UK
    FCL