Gladsaxe Kommune er i gang med en udviklingsindsats, der hedder Fremtidens Skole. I fokus er udvikling af børnenes alsidige personlige, sociale og faglige kompetencer i samklang med udvikling af børns trivsel og demokratiske dannelse i fremtidens skole. I den forbindelse er opstillet Strategiske pejlemærker.
Gladsaxe Kommune samarbejder med FCL om udvikling af skolernes læringsmiljøer og har indgået et partnerskab, der forløber over to år og som indebærer, at samtlige pædagoger og lærere deltager i et kort uddannelsesforløb i FCL. En særlig fokus er rettet mod udvikling af eksperimenterende praksisser, der inviterer til mange måder at lære på og til samarbejdende læringsfælleskaber. Alt i alt vil 800 pædagoger, lærere og ledere deltage i inspirationsforløb i FCL.
Forløbene med lærere og pædagoger startede i efteråret 2018. Forløbet varer fire dage og formålet er at give viden og inspiration til at arbejde med fremtidens kompetencer, læringsmiljøer og teknologi i praksis på skolerne i Gladsaxe. Der arbejdes med folkeskolens formål og det at udvikle en mere kreativ, legende og undersøgende tilgang til læring.
Der er tale om et inspirationsforløb med praksisafprøvninger, der skal give deltagerne lyst til og mulighed for at selv at udvikle læringsmiljøer på egen skole. Et særligt fokus er rettet mod udvikling af teknologiforståelse samt inspirere til udvikling af mere eksperimenterende læringsmiljøer, der understøttes af digitale teknologier og medier.