I samarbejde med Asmodee Nordic er Future Classroom Lab i gang med at undersøge, hvordan brætspil i undervisningen kan være med til at understøtte tværfaglige kompetencer hos eleverne.
Med et blik på det 21. århundredes læringskompetencer har vi i første omgang været undersøgende på, hvordan man med brætspil kan understøtte elevernes kompetencer indenfor: Kollaboration, Kommunikation, Problemløsning og Computationel tankegang, Kreativitet og Innovation.
Fokus har været på, hvordan ”korte” bræt- og kortspil kan bruges i grundskolen til fx at træne færdigheder og kompetencer indenfor samarbejde. Samtidig har vi i fællesskab udviklet et antal udlånskasser, hvor skolerne på www.mitcfu.dk kan låne brætspil for selv at afprøve, hvad brætspil kan i en pædagogisk praksis.
Vi har i Future Classroom Lab en brætspilsreol, hvor man kan afprøve de forskellige spil, og de bliver samtidig brugt flittigt i undervisningen af studerende fra FutureClassroomTeacher-linjen og på specialmodulet for lærerstuderende i ”Spilbaseret læring”
Samarbejdet med Asmodee har givet et indblik i den kæmpe verden af brætspil der findes. Sammen har vi fundet frem til spil, der understøtter og træner tværgående kompetencer som f.eks kollaboration og kommunkation. Derudover har vi haft stor glæde af deres færdigheder som gamemaster i vores egne test af de enkelte brætspil.
Martin Thun Klausen
Pædagogisk konsulent