”Fremtidens skole” er på den pædagogiske dagsorden i mange kommuner. Eleverne skal tilegne sig det 21. århundredes kompetencer med en særlig fokus på udvikling af kritisk tænkning, kreativitet, kommunikation og samarbejde. Det kalder på udvikling af læringsmiljøer, hvor der er tid og rum til eksperimenterende læringspraksis.
FCL er et læringslaboratorium, hvor børn og voksne eksperimenterer med digitale teknologier i praksis. I FCL er vi undersøgende på, hvorledes digitale teknologier kan understøtte og udfordre læringspraksisser og give rum til udvikling af kreative læreprocesser. I FCL forstår vi en eksperimenterende tilgang som læringspraksisser, der giver rum til børns og voksnes nysgerrighed, leg- og lærelyst samt giver børn og voksne forskellige deltagelsesmuligheder i praksis.
En eksperimenterende tilgang til teknologi retter sig mod udvikling af teknologiforståelse, der giver fagprofessionelle mulighed for at anvende og reflektere over digitale teknologiers forskellige anvendelsesmuligheder i pædagogisk praksis. Fokus rettes derfor mod koblinger mellem lærings- og teknologiforståelser, herunder udvikling af læringsrum- og miljøer, der f.eks. giver den fagprofessionelle mulighed for at eksperimentere med roller og positioner i pædagogisk praksis.
Et særligt fokus retter sig mod at belyse, hvilke pædagogikker og didaktiske design, der kan understøtte eksperimenterende læringspraksisser og udvikling af en professionsfaglig teknologiforståelse.