FCLFCLFCLFCL
  • Mød FCL
  • Find inspiration
  • Projekter og samarbejder
  • Publikationer
  • Kontakt
  • ENG

Eksperimenterende praksis

    Home Eksperimenterende praksis
    Eksperimenterende tilgang til teknologi, rum, pædagogik og didaktik

    ”Fremtidens skole” er på den pædagogiske dagsorden i mange kommuner. Eleverne skal tilegne sig det 21. århundredes kompetencer med en særlig fokus på udvikling af kritisk tænkning, kreativitet, kommunikation og samarbejde. Det kalder på udvikling af læringsmiljøer, hvor der er tid og rum til eksperimenterende læringspraksis.

    FCL er et læringslaboratorium, hvor børn og voksne eksperimenterer med digitale teknologier i praksis. I FCL er vi undersøgende på, hvorledes digitale teknologier kan understøtte og udfordre læringspraksisser og give rum til udvikling af kreative læreprocesser. I FCL forstår vi en eksperimenterende tilgang som læringspraksisser, der giver rum til børns og voksnes nysgerrighed, leg- og lærelyst samt giver børn og voksne forskellige deltagelsesmuligheder i praksis.

    En eksperimenterende tilgang til teknologi retter sig mod udvikling af teknologiforståelse, der giver fagprofessionelle mulighed for at anvende og reflektere over digitale teknologiers forskellige anvendelsesmuligheder i pædagogisk praksis. Fokus rettes derfor mod koblinger mellem lærings- og teknologiforståelser, herunder udvikling af læringsrum- og miljøer, der f.eks. giver den fagprofessionelle mulighed for at eksperimentere med roller og positioner i pædagogisk praksis.

    Et særligt fokus retter sig mod at belyse, hvilke pædagogikker og didaktiske design, der kan understøtte eksperimenterende læringspraksisser og udvikling af en professionsfaglig teknologiforståelse.

    Der skal i den forbindelse være tid og rum til også at eksperimentere med elevers og læreres roller og positioner i pædagogisk praksis.

    En eksperimenterende tilgang til læringsmiljøer og – rum i pædagogisk praksis slipper en smal målstyringslogik og lukker op for bredere tilgange til læring, hvor der er mulighed for at udfolde kreativitet med legende tilgange til læring. Vi taler om, at kreativ tænkning skal på den pædagogiske dagsorden. Med det mener vi, at der skal eksperimenteres med børns og voksnes forskellige deltagelsesmuligheder og med mulighed for at lære af og med hinanden. Der skal i den forbindelse være tid og rum til også at eksperimentere med elevers og læreres roller og positioner i pædagogisk praksis.

    Indretningen af FCL som rum er at betragte som et benspænd eller en forstyrrelse, når den pædagogiske praksis skal udfordres.  I FCL har vi indrettet nogle læringszoner, der på forskellig vis kan understøtte dele af læreprocessen og inspirere til udvikling af mere undersøgende tilgange i praksis og lukke op for differentierede deltagelsesmuligheder. Læringszonetænkningen kan håndteres som et procesværktøj, men er også tænkt som en forstyrrelse, der kan udfordre deltagere på deres læringsforståelse og – praksis.

    FCL er således ikke at betragte som svaret på, hvorledes et læringsrum skal indrettes, men er mere at betragte som ramme for alle de spørgsmål, børn og voksne skal forholde sig til i praksis, når vi ønsker at udfordre den pædagogiske dagsorden og udvikle eksperimenterende praksisser.

    Læringszoner

    Læs mere om eksperimenterende praksis her:

    Rum og teknologier i eksperimenterende praksisser

    Digital kreativitet når elever lærer af hinanden

    Det er fedt at lære af hinanden – med Microbit i pædagogisk praksis

    Center for Undervisningsmidler
    Institut for Didaktik og Digitalisering

    Københavns Professionshøjskole

    Humletorvet 3
    1799 København V

    fcl-cfu@kp.dk

    Følg Future Classroom Lab

    Københavns Professions Højskole
    CFU_Logo_02_Sekundær-Høj_Sort_CMYK
    • Mød FCL
      • Skræddersyet forløb Lab
      • Eksperimenterende tilgang
    • Find inspiration
    • Mød samarbejdspartnerne
      • Kulturinstitutioner og interesseorganisationer
      • Teknologipartnere
      • Skoler og kommuner
    • Debat
    • Kontakt
    • UK
    FCL