Future Classroom Teacher
Future Classroom Teacher
Future Classroom Teacher-linjen for lærerstuderende blev lanceret i 2016. Målet med den nye linje var og er at uddanne lærere, der har lyst til at lære og eksperimentere med ny teknologi. En lærer der har blik for, hvordan ny teknologi præger elevernes dannelse og skolens opgave og som udvikler de kompetencer, der bliver efterspurgt i fremtidens klasseværelse.
Linjen er den første og eneste af sin slags i Danmark, og den fokuserer på at give fremtidens lærere kompetencer til at integrere nye teknologier i undervisningen.
En Future Classroom Teacher er ikke nødvendigvis er teknologi-ninja
Det er ikke et krav, at de lærerstuderende, der vælger linien, har særlig kendskab eller erfaring med teknologi, men det er en fordel, hvis de elsker at være kreative og er nysgerrige på det teknologiske.
Med Future Classroom Teacher bliver den studerendes læreruddannelse tonet med en teknologisk profil og en sproglærerprofil med dansk udskoling og engelsk som undervisningsfag. Den lærerstuderende får derfor læreruddannelse med en sproglærerprofil, men med et særligt fokus på den teknologiske dimension og lærerfaglige kompetencer til at forstå og anvende teknologier i undervisning.
Jeg vidste, at jeg ikke ville være den klassiske lærer ved kateteret, da jeg besluttede at læse til lærer. Med Future Classroom Teacher så jeg en mulighed for at være mere kreativ i undervisningen og i højere grad arbejde med at skabe noget sammen med eleverne. Jeg er ikke den store teknologihaj, men teknologierne er med til at åbne op for nogle af de kreative processer, og det synes jeg er fedt.
Da jeg søgte ind på læreruddannelsen, fandt jeg Future Classroom Teacher på hjemmesiden og synes, det lød spændende og som en nytænkning af lærerrollen. Det er selvfølgelig spændende med al den teknologi, og jeg kan godt lide at sidde og nørkle med teknologi, men jeg er faktisk endnu mere glad for den grundpædagogik, der er i uddannelsen; nemlig at eleven ikke bare er en passiv modtager, men en aktiv deltager. Overordnet kan man sige, at jeg valgte Future Classroom Teacher, fordi det lød spændende, og at jeg blev på linjen, fordi det simpelthen giver god mening.
Lærerstuderende på 4. semester på Future Classroom Teacher-linjen på Københavns Professionshøjskole
Jeg kan godt lide at undervise, at høre de mennesker jeg underviser udtrykke sig og blive klogere sammen med dem – og det giver teknologien os faktisk rigtig gode muligheder for. Teknologien kan bidrage med masser af nuancer – jeg har f.eks. oplevet et digt af Johannes Ewald bygget op med microbits. Det er selvfølgelig enormt sjovt, når det virker, men jeg elsker også, at teknologi får os til at fejle hele tiden – jeg oplever mange, der er bange for at fejle, men for os er det vigtigt at give plads til det. Det er der ikke nok af i vores uddannelsessystem. Og jeg viser bestemt også selv vejen ved at fejle og bande lidt over det indimellem, men det vigtigste er, at jeg har ledelsen og det didaktiske ansvar.
Lise Møller
Lektor Lise Møller har været underviser på læreruddannelsen i 20 år, og har været med fra starten på Future Classroom Teacher-linjen