FCLFCLFCLFCL
  • Mød FCL
  • Find inspiration
  • Projekter og samarbejder
  • Publikationer
  • Kontakt
  • ENG

Legende tilgange til læring – On demand

    Home Legende tilgange til læring – On demand

    Legende tilgange til læring – on demand forløb

    Velkommen til forløbet: “Legende tilgange til læring og digitale teknologier”.  Ideen med forløbet er, at give dig som lærer og jer som team en grundlæggende forståelse af legende tilgange til læring og hvordan man kan inddrage teknologier i undervisningen. Forløbet er tænkt som en ressource til et fælles arbejde i jeres team, hvor I sammen bliver klogere på legende tilgange til undervisningen og på anvendelsen af teknologier i undervisningen.

    Forløbet består af fire dele, hvor I på forskellige måder sammen kan få viden om og reflektere over legen og de digitale teknologiers rolle i undervisningen.

    • Den første del giver jer viden om begrebet legende tilgange til læring og inddragelse af digitale teknologier, samt ideer til hvordan I kan arbejde med dette sammen med eleverne. 
    • Anden del er et dialogspil, hvor I med udgangspunkt i nogle påstande om undervisning, kan blive klogere på jeres fælles standpunkt i forhold til legende tilgange. 
    • Tredje del er en introduktion til teknologier, der kan hjælpe jer til at planlægge didaktiske forløb omkring teknologier og legende tilgange. 
    • Fjerde del en samling af forskellige ressourcer I kan inddrage i jeres fælles arbejde og i arbejdet sammen med børnene.

    Om legende tilgange til læring

    Ressourcerne i denne ressourcepakke er designet til at løse noget forskelligt, alt efter hvor dig og dit team er i jeres udvikling, afprøvning og evaluering af undervisning. Derfor er ressourcer koblet til den fase, I er i, i jeres aktionslæringsforløb. Hensigten er, at I som team sammen er undersøgende på og eksperimenterer med, hvordan I kan arbejde legende med digital teknologi ind i jeres fag og undervisning.

    Legende tilgange til læring

    Dialogkort – samtaler om legende tilgange til læring

    Med udgangspunkt i de kort der trækkes i”dialogspillet”, reflekteres over påstande, observationer eller erfaringer, man har i teamet. Formålet er at starte en dialog om, hvad der inden for de legende tilgange, interesserer teamet, og hvordan de med bevidste handlinger kan arbejde videre med disse i deres undervisning. Spillet kan spilles på mange forskellige måder, og man har også mulighed for selv at bidrage med egne kort, nye regler og andre versioner af spillet.

    Regler og vejledning til Dialogspillet
    Videovejledning til Dialogspillet

    Digitale teknologier

    Kan digitale teknologier være med til at understøtte en legende og eksperimenterende tilgang til læring?

    Digitale læremidlers muligheder

    Story Cubes

    Dette sæt taler med sin narrative og billedsproglige tilgang både ind i fagene dansk og billedkunst, samt de øvrige sprogfag. De fem legekvaliteter er i spil konstant som historierne tager form og justeres i et undersøgende fællesskab.

    Eksperimenter med historier
    IMG_6691

    Kaminhylden

    Sæt spot på jeres bedste oplevelser – placer dem på kaminhylden

    Mere om kaminhylden

    Ressourcer og henvisninger

    Scratch er verdens største kodefællesskab for børn, som introducere programmering via blokke.
    Læs mere på scratch.mit.edu/

    I fem inspirationsvideoer fra Play@Heart projektet fortæller konsulenter om følgende emner:

    • Legende tilgange til læring
    • Legekvaliteter og legestemninger i undervisningen
    • Klasserummets indretning og dynamiske lærerroller
    • Teknologi i skolen
    • Teknologiforståelse

    At lære gennem leg er kraftfuldt. Vi har set beviser for, at børn trives med leg, udvikler livslange færdigheder og øger deres præstationer i klasseværelset. Nu har vi indsamlet gennemprøvet bevismateriale fra skoler og lærere, som har lagt spil i deres lektionsplaner.

    Læs mere om leg i skolen på Lego fondens hjemmeside.

    Center for Undervisningsmidler
    Institut for Didaktik og Digitalisering

    Københavns Professionshøjskole

    Humletorvet 3
    1799 København V

    fcl-cfu@kp.dk

    Følg Future Classroom Lab

    Københavns Professions Højskole
    CFU_Logo_02_Sekundær-Høj_Sort_CMYK
    • Mød FCL
      • Skræddersyet forløb Lab
      • Eksperimenterende tilgang
    • Find inspiration
    • Mød samarbejdspartnerne
      • Kulturinstitutioner og interesseorganisationer
      • Teknologipartnere
      • Skoler og kommuner
    • Debat
    • Kontakt
    • UK
    FCL