FCLFCLFCLFCL
  • Mød FCL
  • Find inspiration
  • Projekter og samarbejder
  • Publikationer
  • Kontakt
  • ENG

Ultra:bit

    Home Ultra:bit

    Ultra:bit

    Ultra:bit Taskforce

    Det er desværre ikke længere muligt at tilmelde sig et Ultra:Bit-forløb da projektet er afsluttet.

    Vi takker for samarbejdet til alle de skoler, lærere og pædagoger som har været med i løbet af de sidste fem år:-)

    Ressourcer og henvisninger

    Taskforce slides

    Taskforce slides

    Har du haft besøg af vores Ultra:bit Taskforce, så kan du gense slides her.

     

    Makecode

    I ultra:bitprojektet er micro:bit’en et vigtig værktøj. Denne kan bl.a. kodes via Makecode som både tillader klassisk blokprogammering, javascript og python. Makecode indeholder også vejledninger og eksempler på programmering som du kan udforske sammen med sin klasse.
    Læs mere på makecode.microbit.org

    Scratch

    Et andet værktøj til at kode micro:bit’en i er Scratch.
    Scratch er verdens største kodefællesskab for børn, som introducere programmering via blokke. Her kan man bl.a. lave micro:bit’en om et en kontroller der styrer et spil via bevægelse.
    Læs mere på scratch.mit.edu/

    Projekt Ultra:bit

    ultra:bit er en læringsindsats, som giver børn mod på at skabe med teknologien og tage kritisk stilling til den. Her på sitet finder du gratis undervisningsmateriale til grundskolen. DR lancerer ultra:bit sammen med CFU og Astra, og indsatsen er støttet af Industriens Fond.
    Læs mere på DR.dk/skole/ultrabit/

    Teksperimentet

    Teksperimentet er Teknologipagtens undervisningsmateriale. Det består af undervisningsforløb og ressourcer til grundskolelærere og –elever. Teksperimentet giver eleverne mulighed for at forholde sig til, afprøve og udvikle kreative løsninger på problemer fra virkeligheden. Alt er understøttet med video. Det betyder, at læreren i høj grad bliver frigjort til at hjælpe eleverne på deres individuelle niveau. Teksperimentets hjemmesideer gratis at tilgåog blev lanceret i 2019
    Læs mere og hent læringsressourcer på teksperimentets hjemmeside

    Hjælp jeg er en fisk (aktivitet)

    En god måde at introducere “hvis-så”-logikken med, er “Hjælp jeg er en fisk”-aktiviteten. Den er analog og foregår ved at man printer en “fiskehjerne” ud og klistrer forskellige adfærdsmønstre på.
    Selve aktiveteten kan printes ud som PDF her

    It og læring

    Center for Undervisningsmidler
    Institut for Didaktik og Digitalisering

    Københavns Professionshøjskole

    Humletorvet 3
    1799 København V

    fcl-cfu@kp.dk

    Følg Future Classroom Lab

    Københavns Professions Højskole
    CFU_Logo_02_Sekundær-Høj_Sort_CMYK
    • Mød FCL
      • Skræddersyet forløb Lab
      • Eksperimenterende tilgang
    • Find inspiration
    • Mød samarbejdspartnerne
      • Kulturinstitutioner og interesseorganisationer
      • Teknologipartnere
      • Skoler og kommuner
    • Debat
    • Kontakt
    • UK
    FCL