FCLFCLFCLFCL
  • Mød FCL
  • Find inspiration
  • Projekter og samarbejder
  • Publikationer
  • Kontakt
  • ENG

Debat

    Home Debat

    Publikationer

    Vi forsøger løbende at blande os konstruktivt i debatten om teknologiforståelse, læringsrum, pædagogik og didaktik. På denne side kan du få et overblik over nogle af de artikler, blogindlæg, opslag og kommentarer som vi i FCL har været en del af.

    Ny AI-platform til grundskolen

    AI erkendelse af, at kunstig intelligens er kommet for at blive, er Future Classroom Lab i gang med at udvikle en sikker generativ AI, som elever og lærere kan bruge i undervisningen uden at data gemmes.

    Læs mere her

    Onlinefællesskaber – Onlinedidaktik

    At rammesætte og udvikle et velfungerende og trygt digitalt læringsrum, hvor alle elever deltager engageret og eksperimenterende i faglige fællesskaber omkring meningsfuld undervisning, kræver både teknisk forståelse, pædagogisk nytænkning og stor empatisk indlevelse.

    I denne artikel i KVaN kan du finde gode råd og vigtige pointer om online undervisning.

    Kapacitetsopbygning og ledelse af en ny faglighed 

    I denne artikel sættes fokus på, hvordan man som ledelsesteam kan forholde sig analytisk undersøgende til hvilke særlige krav til organisering af undervisningen, læringsrum og digitale teknologier teknologiforståelse kalder på.

    Teknologiforståelse og hypotesebåret undervisning med Ha(c)k Dit Grønt

    Ha(c)k Dit Grønt er et projekt ledet af DTU Fødevareinstituttet med DTU Center for Playware, DTU Skylab og Institut for Didaktik og Digitalisering ved Københavns Professionshøjskole som samarbejdspartnere. I denne artikel kan du læse mere om projektet.

    Artikler i EduTech

    Teknologien udvikler sig i rivende fart, og teknologiforståelse på folkeskolens skoleskema er kommet for at blive – men hvordan klæder vi institutioner bedst på til at varetage opgaven? Læs om fem råd om i denne artikel.

    Elever bør både lære om digitale teknologier, men også med digitale teknologier. Ved at have blik for begge spor kan eleverne både blive gode til at vælge og fravælge digitale værktøjer og forstå betydningen af digitaliseringen. Det kan du læse om i denne artikel.

    Blogindlæg på folkeskolen.dk 

    På vores blog på folkeskolen.dk skriver og debatterer vi om, hvordan vi ser den nye faglighed, teknologiforståelse, udvikle sig. Hvordan kan den udfoldes og udfordres? Hvordan oversætter lærerne fagligheden i undervisningen? Hvilke læringsressourcer kan tænkes at komme i spil i arbejdet? Vi skriver og debatterer også om, hvordan kommuner og skoler griber den organisatoriske side an i forhold til at skulle arbejde med en helt ny faglighed som kræver didaktisk og pædagogisk nytænkning. 

    Artikler i Den moderne grundskole

    I denne artikel kan du læse om redskabet TekTjek, som kan bruges til at analysere og diskutere forskellige digitale teknologier fra elevernes hverdag.

    I denne artikel kan du læse om Future Classroom Teacher linjen på Københavns Professionshøjskole. Her er undervisningen centreret om laboratoriebaseret og eksperimenterende arbejde med teknologiers betydning for børns læring.

    I denne artikel gives bud på hvilken rolle skolepædagogerne kan spille i arbejdet med teknologiforståelse ude på skolerne. 

    Denne artikel handler om hvordan eksperimenter og kreativitet kan påvirke skolen positivt, og om hvordan mange skoler indretter Makerspace for at eksperimentere og arbejde med ny teknologi.

    Distance Learning through Play

    Læs og lyt med i Distance learning through Plays artikler og podcasts om legende tilgang til digitalt understøttet undervisning.

    Hvordan kan man arbejde med legende tilgange med digitale læremidler ind i de forskellige fag. Det er der kommet denne podcast-serie ud af.

    I denne artikel kan du læse om, hvordan man kan skabe mulighed for at eleverne i matematikundervisningen kan styrke deres sociale og faglige kompetencer, gennem en legende tilgang til undervisningen. 

    I Fra nød-undervisning til god undervisning og Når indskolingen går online – Et pædagogisk didaktisk perspektiv, kan du læse om nogle af de muligheder og udfordringer der er ved online undervisning.

    Tips til digital og teknologisk undervisning

    Teknologi fylder stadigt mere i elevernes hverdag og kan være et glimrende redskab til både øget faglighed og til at fange elevernes opmærksomhed. Læs disse 3 råd om hvordan du udnytter teknologien – uanset dit fag. 

    Uoverensstemmende overensstemmelse

    Læs denne artikel i Learning Tech og bliv klogere på hvilke epistemologiske og fagdidaktiske forståelser der kan identificeres i udvalgte forløbsbeskrivelser fra forsøget rettet mod teknologiforståelsesfaglighed som selvstændig faglighed. 

    Center for Undervisningsmidler
    Institut for Didaktik og Digitalisering

    Københavns Professionshøjskole

    Humletorvet 3
    1799 København V

    fcl-cfu@kp.dk

    Følg Future Classroom Lab

    Københavns Professions Højskole
    CFU_Logo_02_Sekundær-Høj_Sort_CMYK
    • Mød FCL
      • Skræddersyet forløb Lab
      • Eksperimenterende tilgang
    • Find inspiration
    • Mød samarbejdspartnerne
      • Kulturinstitutioner og interesseorganisationer
      • Teknologipartnere
      • Skoler og kommuner
    • Debat
    • Kontakt
    • UK
    FCL